5 sposobów na produktywność w pracy

Produktywne wykorzystywanie czasu spędzonego w pracy to jeden z najważniejszych filarów sukcesu w życiu zawodowym i biznesie. Warto bowiem pamiętać, że wielkie pomysły nie mogą ujrzeć światła dziennego, jeżeli nie potrafimy przełożyć ich na konkretne zadania wykonywane skrupulatnie przez długi czas. Produktywność to zatem klucz do sukcesu w sferze zawodowej i biznesowej.

Przygotowałem dla Ciebie listę 5 rzeczy, które musisz wziąć pod uwagę, aby stać się skutecznym w pracy. Miłej lektury!

1. Zaczynaj jak najczęściej – pierwszy krok to najtrudniejszy krok

Prokrastynacja to prawdopodobnie największy zabójca produktywności. Wielu ludzi ma tendencję do przekładania rzeczy na później, co bardzo często skutkuje zwiększonym poziomem stresu – szczególnie, gdy nagle lawinowo spadają na nas pilne terminy i sprawy.

Jedną z najskuteczniejszych metod walki z prokrastynacją jest nauka zaczynania. Najczęściej odkładamy bowiem rzeczy na później w momencie, gdy w naszym umyśle pojawią się racjonalne (a czasami wręcz przeciwnie) argumenty przekonujące, że wcale nie musimy bądź nie powinniśmy wykonać danego zadania.

Jeżeli zatem wiesz co masz do zrobienia, nie pozwól, aby Twój umysł powstrzymał Cię przed podjęciem działania. Pamiętaj, że najwięcej energii tracisz na stawianie oporu przed pracą, która i tak musi być wykonana. Im szybciej zaczniesz, tym z większym entuzjazmem przebrniesz przez wymagające zadania. Just do it…

Nie myśl o natłoku pracy, którą musisz wykonać. Po prostu zajmij się pierwszym prostym zadaniem, aby złapać flow i z łatwością przejść do bardziej wymagających czynności.

Czasami jednak po prostu możesz nie mieć dnia do pracy. W takiej sytuacji postaraj się zwyczajnie zacząć i daj sobie przyzwolenie na odpuszczenie w dowolnym momencie. Zdziwisz się jak często możesz w ten sposób rozpocząć długie „bloki pracy”, która okazuje się o wiele mniej przytłaczająca niż podpowiadał Ci wcześniej umysł.

.

2. Porządkuj swoje środowisko pracy

Kwintesencją wydajności jest skupienie się na najbardziej istotnych sprawach i wykonanie ich z pełnym zaangażowaniem. Niestety bardzo często nieodpowiednio przygotowane miejsce pracy uderza w naszą koncentrację, jak również niepotrzebnie okrada się z cennego czasu.

Kreatywna organizacja środowiska pracy pozwala na bezstresowe zarządzenie wszystkim, czym w danym momencie się zajmujesz. I nie chodzi w tym miejscu wyłącznie o porządek na biurku, choć jest to oczywiście ważny element tej układanki.

W zależności od charakteru Twojej pracy powinieneś korzystać z konkretnych rozwiązań, narzędzi, organizerów itp. Daj sobie jeden dzień (albo i dłużej), aby wykonać research dotyczący rozwiązań ułatwiających wykonywanie zadań w Twojej branży.

Przemyśl, jakie procesy możesz zoptymalizować np. automatyczne porządkowanie wiadomości na poczcie elektronicznej. Zorganizuj dokumenty i referencyjne materiały na Twoim dysku poprzez podział na odpowiednie foldery. Korzystaj z systemów CRM, aby mieć szybszy wgląd w historię rozmów z Twoimi klientami. W każdej branży z pewnością znajdziesz odpowiednie narzędzia.

Istotą skutecznego działania jest stworzenie własnego systemu, który odciąży Cię chociażby z kilku operacyjnych zadań. Jak to w biznesie, kluczem do sukcesu w tym obszarze jest kreatywność.

3. Przygotuj listę zadań

Działanie bez konkretnego planu kończy się najczęściej błądzeniem w mało istotnych sprawach. Moim osobistym rytuałem jest tworzenie listy zadań w Trello każdego wieczoru na następny dzień. Nadaję im odpowiednie priorytety, jak również zbieram materiały potrzebne do ich realizacji.

Nie chcę jednak namawiać się do konkretnego rozwiązania. Sposób przygotowywania listy zadań powinien być bowiem dostosowany do charakteru konkretnej branży, jak również do Twoich osobistych upodobań. Możesz korzystać z elektronicznych aplikacji, a jeżeli jesteś tradycjonalistą – z kartki papieru i długopisu. Najważniejsza jest jednak systematyczność!

Podczas tworzenia listy zadań zdecydowanie zachęcam do nadawania priorytetów. Dzięki temu oddzielisz sprawy pilne od mniej istotnych. W Trello wykorzystuję etykiety – im cieplejszy kolor, tym ważniejsze zadanie.

Nie powinieneś narzucać na siebie zbyt wielu kluczowych zadań szczególnie na początku swojej drogi w biznesie. Jestem przekonany, że wykonanie maksymalnie trzech zadań o najwyższym stopniu pilności (czyli takie, które odpowiadają za 80% Twojego sukcesu) pozwoli Ci zachować pełną koncentrację i zaangażowanie przez długi czas.

4. Rozpoczynaj dzień wcześnie

„Kto rano wstaje temu Pan Bóg daje.” Prawdopodobnie niejednokrotnie słyszałeś to przysłowie. Bardzo często proste prawdy to najskuteczniejsze prawdy. Wstawanie z łóżka o wczesnych porach daje o wiele więcej korzyści niż mogłoby się wydawać.

Największą nagrodą za trud pokonania zwiększonej siły grawitacji trzymającej Cię porankiem w łóżku jest czysty umysł i spokój. Wstając na długo przed innymi ludźmi, masz większą pewność, że nie nikt nie będzie bombardował Cię sprawami kradnącymi Twoją koncentrację.

Będąc porannym ptakiem nie musisz robić niczego w biegu. Nie rozpoczynasz dnia od podwyższenia kortyzolu (który i tak jest już wyższy po przebudzeniu), który jest hormonem odpowiadającym za stres. Masz czas na przygotowanie zdrowego śniadania, zastanowienie się nad swoim dniem, medytację, a nawet lekkie ćwiczenia.

5. Produktywność a dieta

Nie od dziś wiadomo, że zdrowa dieta ma ogromny wpływ na samopoczucie, które z kolei jest silnie powiązane z produktywnością. Niestety wielu ludzi zaniedbuje ten temat, kryjąc się pod wymówkami „braku czasu”. A szkoda, bo prawidłowe odżywianie pozwala na sprawniejsze przechodzenie pomiędzy wymagającymi zadaniami w pracy.

Zdrowa dieta to idealny przykład inwestycji w siebie, która może dawać ogromny zwrot w postaci zwiększonej siły woli i kreatywności. Nie musisz od razu inwestować w najdroższy catering, a wprowadzenie kilku prostych nawyków żywieniowych może bardzo szybko przełożyć się na więcej energii w pracy, a co za tym idzie – większą produktywność.

Przede wszystkim unikaj słodkich przekąsek, które co prawda chwilowo powodują nagły przypływ energii (za sprawą zwiększenia glukozy we krwi), jednak po krótkiej chwili następuje jej drastyczny spadek. Uczucie zmęczenia i senności, które nie sprzyjają produktywności, towarzyszą również zbyt obfitym i tłustym posiłkom.

W pracy staraj się pić dużo wody będącej katalizatorem dla energii w Twoim ciele. Jeżeli masz taką możliwość przygotuj sobie mniejsze posiłki, które będziesz jeść w regularnych odstępach czasu. Pozwoli Ci to zachować stabilny poziom cukru we krwi, a co za tym idzie będziesz w stanie utrzymać swoją koncentrację o wiele dłużej!

.

To kim jestem nie ma znaczenia. Chcę przekazywać wyłącznie skuteczne idee i strategie, dzięki którym możesz wpłynąć na poprawę jakości swojego życia!

Zostaw komentarz:

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Site Footer